IDFA Junior

Podium Laurentz
Anthonie Verherentstraat 1

IDFA Junior voor het eerst in Heemskerk

Op dinsdag 15 en woensdag 16 november vindt voor het eerst een editie van IDFA Junior plaats in Filmhuis Heemskerk. Meer dan 150 leerlingen van basisscholen de Zevenhoeven, het Rinket en de Vlinderschool gaan naar bijzondere documentaires kijken die speciaal geselecteerd zijn voor leerlingen vanaf 9 jaar.

IDFA is het bekende documentaire festival dat ieder jaar in Amsterdam plaatsvindt en dit jaar haar 35ste editie viert. Naast de vertoningen in Amsterdam worden ook veel documentaires in het hele land vertoond in verschillende satelliet theaters. IDFA staat voor films met urgente, maatschappelijke thema’s. IDFA Junior is speciaal voor kinderen en jongeren en wil leerlingen niet alleen aan het denken zetten over de wereld waarin ze leven maar ze ook kennis laten maken met dat wat een documentaire is, vergeleken met een speelfilm of andere filmgenres.

In de twee korte documentaires die de leerlingen te zien krijgen wordt op een persoonlijke manier de leefwereld van jonge hoofdpersonen in beeld gebracht. De films worden aangeboden in combinatie met een inleiding en nagesprek, verzorgd door een filmmaker van Filmhub Noord-Holland. De leerkrachten hebben gratis digitaal lesmateriaal ontvangen als voorbereiding in de klas.

De eerste documentaire die de leerlingen gaan zien is ‘Water, Wind, Dust, Bread’, waarin ze worden meegenomen in de leefwereld van de gehandicapte elfjarige Iraanse jongen Abolfazl, die in een oase in de Iraanse woestijn woont. Ondanks zijn beperking plukt hij dadels, verzorgt hij de koeien van zijn familie en maakt plezier met zijn beste vriend Setayesh. Maar helemaal idyllisch is het leven niet want net als 40.000 andere kinderen in Iran kunnen de jongens niet naar school omdat ze geen geboortebewijs hebben.

De tweede documentaire ‘Goals’ gaat over twee Antwerpse vriendinnen die in Antwerpen wonen en samen bij voetbalclub City Pirates spelen.Hoewel ze allebei van een professionele voetbalcarrière dromen, is het Charlotte’s talent dat opvalt. Na de zomer zal ze dan ook een transfer maken naar een beter team en een sportinternaat in Leuven. Husna zal haar beste vriendin dus moeten missen.

De organisatie van deze eerste editie van IDFA Junior in Heemskerk is in handen van Filmhuis Heemskerk, Cultuurhuis Heemskerk en FilmHub Noord-Holland.