opening expositie Ruud Zweypfenning

14 dec 2019

Hal Gemeentehuis
Maerten van Heemskerckplein 1

Stichting Kijk!Heemskerk organiseert in de centrale hal van het gemeentehuis de expositie “Vogelvrij” met beelden van Ruud Zweypfenning. De opening van deze expositie wordt zaterdag 14 december om 14.00 uur verricht door de Aad Schoorl, wethouder Cultuur van de gemeente Heemskerk.

Ruud Zweypfenning is beeldhouwer, maar is van oorsprong bioloog. Zijn ervaringen als bioloog spelen een rol in de keuze van zijn onderwerpen. Stoere robuuste stieren die krachtig in het leven staan, een sikkeneurige roerdomp of een arrogant uitstralende secretarisvogel. De natuur is voor hem als bioloog vertrouwd. Het is een goed manier om beweging, kracht of het moment tussen stilstand en beweging uit te drukken. Mythologische figuren vormen een andere vertaling van de gedachtewereld van Ruud. Leda, de koningin van Sparta wordt verliefd en kwetsbaar uitgebeeld. Daar tegenover staat de levenslustige Icarus, die twijfelt voor de sprong of die geniet van de vrijheid van het zweven.

De expositie “Vogelvrij” van Ruud Zweypfennig is te zien tot 10 januari 2020 tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.