Vier samenwerkende culturele centra uit de IJmond organiseren op 9 november in en om het Kennemer Theater een cultuurconferentie voor het basisonderwijs. Bevlogen vakdocenten in beeldend, dans, drama, erfgoed, maakonderwijs en muziek presenteren beproefde en vernieuwende methodes in inspirerende workshops voor groepsleerkrachten.

Met de Cultuurconferentie laat het Cultuurhuis Heemskerk samen met het Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Kunstform Velsen en Toonbeeld Geesterhage zien dat cultuur in de klas niet alleen bijzonder leuk, maar ook bijzonder nuttig is. Spelenderwijs leren de kinderen samenwerken, kritisch denken, ontdekken en maken. Allemaal goed voor het creatief vermogen én het zelfvertrouwen. Met workshops willen de vakdocenten inspireren en praktische tips overbrengen die voor de leerkrachten en onderwijsondersteuners direct toepasbaar zijn in de klas. Het aanbod is gevarieerd. Van ‘hoe bouw ik een beeldende les op?’, ‘filosoferen met kinderen’ en ‘gamification’ tot natuurlijk dans, drama en veel workshops over muziek in de klas.

Dat de samenwerkende organisaties hiermee aan een behoefte voldoen bewijzen de aanmeldingen voor deze conferentie. Maar liefst 21 basisscholen uit de IJmond en omgeving zijn aanwezig met hun leerkrachten en ondersteunende medewerkers. Ook de wethouders van de betrokken gemeenten laten zich tijdens de cultuurconferentie inspireren voor cultuur in de klas.

De conferentie vindt woensdag 9 november vanaf 14:30 uur plaats in en om het Kennemer Theater en is alleen toegankelijk na aanmelding. Meer informatie: mark@cultuurhuisheemskerk.nl