De kunstwerken LEO en KRIEBELS die afgelopen zomer hebben mogen schitteren op het Heemskerkse strand en in het duingebied zijn de afgelopen weken weer teruggebracht naar de scholen. De kinderen van de Ark, de Zilvermeeuw en de Leonardus zien daardoor weer dagelijks hun van afval gemaakte kunstwerk dat ze vorig jaar samen met kunstenaar Francesca Heijnis hebben ontwikkeld.

Pollution Art

De kunstwerken zijn door de kinderen gemaakt vanuit het project Pollution Art dat aangeboden wordt door de gemeente Heemskerk en het Cultuurhuis Heemskerk. Een uniek project volgens projectleider Mark van der Jagt van het cultuurhuis: “Met Pollution Art werken we niet alleen aan de kunstzinnige vorming, maar vervlechten we dit met thema’s als duurzaamheid, toerisme en zwerfafval. Een prachtig voorbeeld hoe je kunst inzet op vele terreinen”, aldus Mark van der Jagt.

Van plastic soep naar kunst

Gestart zijn de kinderen van de basisscholen vorig jaar oktober met een lesprogramma over plastic soep aangeboden door Natuur- en Milieueducatie Beverwijk & Heemskerk. Onderdeel van dit programma was het jutten van afval op het strand. Met het gevonden afval zijn de kinderen aan de gang gegaan met het bouwen van een kunstwerk. Kunstenaar Francesca Heijnis bezocht daarvoor de scholen om ze uitleg te geven over kunst & afval en om samen met de kinderen een idee en aanpak te ontwikkelen voor een eigen kunstwerk dat Heemskerk moest wakker schudden.

Voor de Leonardus werd dat kwal LEO, een grote kwal op een metershoge oude lantaarnpaal gemaakt van geknoopte netten gevuld met gevonden afval. De afgelopen zomer heeft LEO veel bekijks gehad en vragen opgeroepen op het Heemskerkse strand. Inmiddels staat LEO te wapperen op het schoolplein van de Leonardus.

Bij de Ark en de Zilvermeeuw zijn de kinderen insecten gaan maken van het afval dat ze gevonden hadden. Voor deze insecten hebben ze een kabinet gemaakt dat ze de naam KRIEBELS hebben gegeven. De insectenkabinetten zijn dankzij medewerking van PWN deze zomer te zien geweest bij de entree van het duingebied aan de Kruisweg en zijn nu weer te zien bij de Ark en de Zilvermeeuw.

Ook dit jaar weer Pollution Art

Voor de komende zomer gaan kinderen van de Rinket en de Vlinder samen met Francesca nadenken hoe ze door middel van kunst de Heemskerkers en de toeristen bewust kunnen maken van het afvalprobleem. Samen verzinnen, maken en onthullen ze een groots kunstwerk, dat natuurlijk gemaakt gaat worden van afval.