Zaterdag 11 september is het open huis bij Cultuurhuis Heemskerk en Bibliotheek IJmond-Noord, met thema: CULTUUR CARROUSEL van 11.00 tot 15.30 uur.

Begin op het plein, bezoek de bibliotheek en het cultuurhuis en ga via het terras aan de achterkant van het gemeentehuis met beeldende, muzikale en literaire workshops het terrein weer verlaten. Via het plein kun je weer opnieuw beginnen met een cultuurronde….

Wat is er te doen!

Op het plein voor het gemeentehuis staat een springkussen, een ijscokraam (gratis als je eerst meedoet met een open les of workshop) en is een informatiemarkt van het cultuurhuis, de bibliotheek, De Cirkel en de HKH (Historische Kring Heemkserk. waar de fietsroute van de open monumentendag opgehaald kan worden.

Informatiemarkt op het plein

Bij de informatiestand van Cultuurhuis Heemskerk kan de nieuwe brochure opgehaald worden en liggen vele nieuwe flyers met de activiteiten die in de komende periode gaan starten. Uiteraard kan er hier ook ingeschreven worden voor muziekles en cursussen en/of workshops muziek, theater of beeldend. Ook kun je je inschrijven voor een instrumentale proefles, die later in de week wordt ingepland.

De marktkraam over cultuur in Heemskerk puilt uit met het gloednieuwe, sprankelende magazine: Cultuur in Heemskerk. Vele actieve Heemskerkers worden mooi in beeld gebracht met hun verhaal en hun foto. Er is een gratis exemplaar op te halen. En De Cirkel is aanwezig met het gloednieuwe programmaboekje.

De bibliotheek verkoopt boeken, wees er snel bij…..want op=op. Alle boeken mogen voor € 0,50,- weg met als aanbieding 10 voor € 3,- .

De HKH (Historische Heemskerkse Kring) is vertegenwoordigd en in het kader van de open monumentendag is de fietsroute hier te verkrijgen.

Open lessen van 11.00-15.30 uur in het cultuurhuis, alleen voor een beperkt aantal instrumenten. De lokaaldeur staat open en kom maar uitproberen. Voor de overige instrumenten kun je een proefles aanvragen op de informatiemarkt bij het cultuurhuis.

In lokaal B1: klarinet met Gisla en dwarsfluit met Liesbeth

In lokaal B2: cello en viool met Madeleine en Ruiqi

In lokaal B4: gitaar met Tessa, onze nieuwe gitaardocent die op de Bareel les gaat geven

In lokaal B5: saxofoon met Miklós vanaf 13.00 uur

In lokaal V1: piano/keyboard met Peter en Titia

In lokaal V2: drums met Boris en Julian, onze nieuwe drumdocenten

In lokaal V3: blaasinstrumenten met Martin (ook informatie/uitproberen van overige blaasinstrumenten)

In lokaal V4: zang met Claudette van 12.00 tot 14.00 uur

Workshops

Op het plein zijn percussie-workshops van 11.00 tot 15.30 uur met Willem en Floris. Na meedoen krijgen kinderen een echte knalrode Cultuurhuis-sambabal!

In lokaal B1:

• workshops Muziek op Schoot van 10.00-10.30 en 10.45-11.15 uur met Deborah voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar met een ouder/grootouder. Van te voren aanmelden via 0251 836003 of info@cultuurhuisheemskerk.nl (of ter plekke)
  • workshops Muziekspeeltuin van 11.30 tot 12.00 en 12.15 tot 12.45 uur met Deborah voor kinderen uit groep 1, 2 en 3. Van te voren aanmelden via 0251 836003 of info@cultuurhuisheemskerk.nl (of ter plekke)

In de raadszaal

12:00-13:00 uur Karen Bertrams Library innovator van Probiblio vertelt over leeskringen en de lonkende leestafel. Onder voorbehoud: In het tweede helft van dit uur is Lidewijde Paris te gast, zij is bekend als De Leesambassadeur op verschillende social media: Twitter, Facebook en YouTube en heeft het boek o.a. “Hoe lees ik?’’, daarin maakt gebruik meer dan 200 geven leesworkshops. Deze inloop workshop is voor iedereen interessant die leest, maar vooral een aanrader voor leeskringen of beginnende leeskringen.

14.00-14.30 uur Overhandiging nieuw magazine Cultuur in Heemskerk aan wethouder Aad Schoorl. Besloten bijeenkomst alleen voor genodigden.

15:00-16:00 uur is er een forum met als onderwerp: “ Lokale schrijvers” onder leiding van Maria Genova met als gasten: Peter van Breemen bekend van het boek ‘’Vader onbekend’’, Maria van der Reep van o.a. het boek  “Thobi – kind uit het township” en onder voorbehoud Richard van Leth van het boek “Oersterk.

In de bibliotheek

11:00-12:00 uur Kinderboeken illustratrice Sanne te Loo komt een illustratie workshop en een signeersessie geven.

13:00- 13:15 uur Schrijfster Maria Genova (boegbeeld van ons lokaal talent) opent feestelijk de kast “Van Hier”, waar in boeken van lokale schrijvers staan. Bibliotheek IJmond Noord wil met deze kast aandacht voor lokaal literair talent centraal stellen.

Terrasworkshops achter het gemeentehuis

• djembé van 11.30 tot 12.00 uur met Moussé
  • mondharmonica met George van 13.45 tot 14.15 uur
  • beeldende workshops van 11.00 tot 15.30 uur:
    • tekenatelier met Annelies Kwaak
    • schilderij van wol maken met Monique Zuyderduin
    • bloem in lood met Lars de Ruyter
    • mozaïeken met Annemarie Sybrandy
  • literaire workshops  met de bieb
  • bij boekendokter Sipke Fluitman die spreekuur houdt, kunnen boekenrecepten opgehaald worden voor alledaagse kwalen

Nog meer cultuur snuiven? Via de parkeerplaatsen kom je weer op het plein terecht en kun je nog een ronde maken of je ijsbonnetje inleveren bij de ijscokar.

Klik hier voor het programma van de bibliotheek.