Ik ben Loet van der Lee (geboren op 3 juni 1968 in Bakkum-Gemeente Castricum), bandleider en begon reeds als negenjarige jongen trompet te spelen. Ik werd beroeps op mijn achttiende en behaalde in januari 1993 het diploma van het Conservatorium te Hilversum.

Ondertussen heb ik ruime ervaring als trompettist, opgedaan tijdens lessen en workshops bij nationale en internationale grootheden inmiddels ook als bandleider, producer en leraar. Ik geef workshops, masterclasses en lessen en organiseer jazzfestivals en concoursen voor Big Bands. Momenteel speel ik concerten met het Glenn Miller Orkest, het Noordpool Orkest en De Cubop City Big Band. Daarnaast speel ik met een grote hoeveelheid orkesten en bands als sessie- en studiomuzikant en ben met regelmaat gastsolist bij Big Bands. In 2017 is het trompettechniek studieboek ‘Beter trompet spelen’ deel 1 en deel 2 uitgekomen. Als Yamaha clinician verzorg ik tevens masterclasses voor HaFaBra orkesten.

Ik houd van verschillende muziekstijlen als Jazz, Salsa en Pop tot Big- en Smallband, Blues, Funk en Studio-muziek. Sinds september 2019 ben ik bandleider van de Seaside Big Band in Heemskerk.

Meer info: www.vanderleemusic.nl

Interview mei 2020 Loet van der Lee

Je blik verruimen
Loet van der Lee, bevlogen beroepstrompettist, organiseert dit jaar bij Cultuurhuis Heemskerk vanaf september Playjazz workshops en Playjazz studiesessies. Met een groep deelnemers neemt Loet bekende (jazz)artiesten onder de loep en worden arrangementen ingestudeerd en uitgevoerd. Een belangrijke rol in Loet’s workshops is weggelegd voor improvisatie: ‘Door improvisatie laat je los wat je kent en verrijk je jezelf.’

Alicia Keys, Miles Davis of Ella Fitzgerald
De succesvolle Playjazz workshops organiseert Loet al vele jaren en vanaf september voor de tweede keer in Heemskerk. “Met een groep tussen de 8 en 15 personen vanaf 16 jaar leren we in een korte tijdsspanne, één zaterdagochtend, een artiest kennen en verdiepen we ons in zijn of haar werk. Denk aan artiesten als Alicia Keys, Miles Davis of Ella Fitzgerald. Op basis van de instrumenten die zich aanmelden maak ik twee arrangementen die we op die zaterdagochtend samen instuderen, spelen én opnemen. Alle deelnemers krijgen aan het eind de opname mee.”

Zweet op de bovenlip
Loet kiest tijdens zijn workshops voor een persoonlijke approach. “Zo probeer ik een sfeer te creëren waarin fouten maken niet bestaat. Ik wil iedereen met een goed gevoel naar huis sturen, en tegelijkertijd met zweet op de bovenlip, omdat ze echt een prestatie hebben geleverd. Deelnemers aan de workshops zijn altijd heel enthousiast. Ik zorg ervoor dat iedereen op zijn eigen niveau flink wordt uitgedaagd.”

Liefde op het eerste gezicht
Zelf speelt Loet trompet sinds zijn negende: “Mijn moeder deed me op de fanfare in Schoorl, want dan kreeg je een instrument in bruikleen. Ik kreeg toevallig een trompet in mijn handen gedrukt en het was liefde op het eerste gezicht! De trompet heeft, net als bijvoorbeeld de cello, een heel mooi timbre. Maar het onderscheid met de cello is dat de trompet door je adem wordt gestuurd. Dat geeft het een hele persoonlijk invulling.”
Het trompetspelen ging Loet meteen goed af. “Het is bijzonder als je voor het eerst merkt dat je er iemand mee kunt emotioneren. Je kunt iets van jezelf naar buiten brengen. Dat vind ik het allermooiste aan muziek maken: de energie overbrengen en mensen proberen te grijpen.”

Zoektocht naar jezelf
Ook ziet Loet musiceren als een van de betere manieren om tot elkaar te komen. “Wanneer je cultureel deelneemt dan is dat een zoektocht naar jezelf. Je gaat dieper in jezelf graven en zo verruim je je blik op de wereld. Ik ben van mening dat musiceren bijdraagt aan een grotere verdraagzaamheid en een kleurrijke samenleving.”

Playjazz studiesessies
Vanaf september gaat Loet in Heemskerk voor het eerst van start met Playjazz studiesessies, een soort follow-up van de Playjazz workshops. Voor het Cultuurhuis staan er 18 donderdagavonden op de planning waarbij met een basisgroep de arrangementen van de afgelopen jaren Playjazz workshops nader worden bestudeerd en uitgevoerd. Loet hoopt hiervoor een vast ensemble van 8 tot 15 mensen te kunnen samenstellen: de Jazzdonkies. “Ook hier is een grote rol weggelegd voor improvisaties. Bij improvisatie laten mensen los wat ze kennen, eigenlijk moeten ze in zichzelf keren en zich blootstellen. Dat voelt kwetsbaar maar uiteindelijk doen de deelnemers allemaal iets wat ze niet van zichzelf verwachtten. En zo verrijk je jezelf.”