skip to Main Content

Moderne en barokviolist Ruiqi Ren studeerde af aan de Juilliard School. Als soliste trad ze op in heel Europa, de Verenigde Staten van Amerika en Azië. Als barokvioliste heeft mevrouw Ren samengewerkt met de Nederlandse Bachvereniging, The English Concert, La Risonanza , Bach Collegium Japan, Arcangelo en Poland Baroque. Mevrouw Ren heeft actief opgetreden in Azië, waaronder Shanghai, Hong Kong en Taiwan.

Buiten haar drukke leven als violiste is ze ook hoofdredacteur van het tweetalige muzikantentijdschrift Imparted, dat een intercultureel communicatief platform wil bouwen door middel van muziek en kunst.

Ruiqi heeft lesgegeven aan leerlingen over de hele wereld en doet dat nu graag in Heemskerk bij Cultuurhuis Heemskerk.  Graag kijk ik samen met jou hoe we zoveel mogelijk plezier kunnen beleven aan viool spelen.

Meer informatie over Ruiqi vind je onder deze link.

Ruiqi gaat lesgeven op dinsdag en donderdag.

Info en inschrijven  of een proefles aanvragen:
tot 21 jaar www.cultuurhuisheemskerk.nl of 0251 836003 of klik hier voor een proefles.
21 jaar en ouder Ruiqi Ren ruiqibaroque@gmail.com

INTERVIEW JUILLIARD MET RUIQI 

Wat kun je vertellen over je viool spelen

Ik begon mijn vioolspel op 6-jarige leeftijd, schreef me in aan het Wuhan-conservatorium at8 en bracht de volgende acht jaar door met studeren bij enkele van de meest inspirerende leraren die ik ooit kon vragen. Ik had veel geluk omdat mijn leraar Yaoxi Zhu me niet alleen leerde viool spelen, maar me ook liet zien hoe ik een goed persoon kon zijn en altijd open minded kon zijn om verschillende perspectieven in het leven te omarmen. Ik begon recitals te geven op de middelbare school en had het geluk om sponsors te ontmoeten via concerten die later geweldige mentoren werden. Ze hebben me geweldige instrumenten geleend en me ondersteund bij het gaan voor grote wedstrijden. Tijdens de middelbare school kreeg ik uitnodigingen om concerten in andere steden te spelen en vond het echt leuk om op het podium te staan en verbindingen met mijn publiek op te bouwen door middel van muziek. Maar leren houdt nooit op. Voordat ik afstudeerde aan de middelbare school, nam ik de kans om auditie te doen voor Oberlin’s conservatorium, wat een van de beste beslissingen werd die ik ooit heb genomen.

Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in Historical Performance?

Bij Oberlin had ik het geluk een leraar te hebben die bekend was met zowel moderne als barokviool. Ik herinner me dat ik de “onconventionele” barokviool voor het eerst zag en niet geïnteresseerd was. Mijn gedachten veranderden toen ik een concert bijwoonde van Apollo’s Fire [het Cleveland baroque orchestra]. Ik was diep onder de indruk van hun zeggingskracht en gefascineerd door het enorme scala aan repertoire dat ik niet kende – ik herinner me dat ik kippenvel kreeg toen ik voor het eerst naar hen luisterde en dacht dat ik onmiddellijk barokviool moest leren.

Hoe pas je je als performer aan nieuwe locaties aan en bereid je je voor op nieuwe ruimtes?

Ik heb nooit echt de behoefte om me aan te passen aan nieuwe locaties wanneer ik naar het buitenland reis. Ik hou er absoluut van om naar verschillende plaatsen te gaan en verschillende culturen zoveel mogelijk te verkennen. Ik ben nooit bang geweest om naar een nieuw land te reizen omdat ik de taal niet ken. Een deel van de reden hiervoor is dat ik de wereld als één zie. Wat ik wil zeggen is dat er geen scheiding is tussen landen, talen en culturen. De aarde is onze moeder, dus waar ik ook heen ga, ik ga naar huis. Ik vind het ook leuk om mensen uit verschillende landen te leren kennen. Een van mijn inspiraties voor mijn muziek komt van de verschillende mensen die ik heb leren kennen. Elke dag ben ik klaar om geïnspireerd te worden door anderen, en ik streef er altijd naar om iets nieuws in het leven te creëren. Een van de beste dingen die we met onze gaven kunnen doen, is mensen bereiken via onze muziek. Als performer, waar ik ook ben, het is mijn taak om aanwezig te zijn en de boodschappen door mijn hart aan het publiek te brengen. Hoe meer ik presteer, hoe meer ik de verantwoordelijkheid voel om mensen samen te brengen door middel van onze kunst maken, en samen iets betekenisvols in het leven te creëren.

Heb je verhalen over verschillen die je niet had verwacht van de verschillende plaatsen waar je hebt gewoond?

Een ding dat ik niet verwachtte toen ik deze zomer in Europa was, was dat er geen airconditioning was. Het was erg warm en ik moest minstens drie keer per dag grote heuvels op en neer beklimmen om bij mijn lessen en repetities te komen. Het was behoorlijk ellendig voor de eerste paar dagen en ik werd constant aangevallen door die harteloze muggen. Het leven voelde echter zoveel gelukkiger toen ik een ventilator in mijn kamer kreeg. Ik heb ook geleerd dat hoe moeilijk en anders de omgeving ook is, ons lichaam na een tijdje altijd zal wennen aan de nieuwe omstandigheden. Dan kunnen we weer met veel positiviteit genieten van de schoonheid in het leven.

Je hebt al eerder gezegd dat je oude muziek naar China wilt brengen. Hoe ziet dit er voor jou uit?

Een van de redenen waarom ik besloot om oude muziek te studeren, is om de Historical Performance-beweging naar China te brengen. Ik zie mijn tijd hier als een kans om iets waardevols te brengen en een positieve invloed uit te oefenen op de muzikanten in China. Twee jaar geleden vormden mijn vrienden en ik het allereerste ensemble voor oude muziek in Shanghai. Het heet Shanghai Camerata en bestaat uit uitstekende muzikanten die over de hele wereld oude muziek hebben gestudeerd. We geven regelmatig concerten en lezingen op verschillende locaties. De receptie is ook zeer succesvol en lonend geweest. We hebben onze eigen instrumenten gekocht en een klavecimbel uit Europa laten maken, die vaak de meeste aandacht krijgt bij het publiek, omdat het een instrument is dat ze niet kennen. In de toekomst zullen we meer samenwerkingen en kansen hebben om de schoonheid van oude muziek verder te introduceren in verschillende steden.

Als je onze lezers een rondleiding door je woonplaats zou geven, wat zou je dan voorstellen dat we zouden doen?

Ik zou je absoluut aanraden om een plaats genaamd Luoyang te bezoeken, omdat het een heel andere stad is, zelfs in vergelijking met andere plaatsen in China. De geschiedenis van Luoyang gaat terug tot het late neolithicum. De stad ligt in het samenvloeiingsgebied van de rivieren Luo en Yellow, en het is een van de vier grote oude hoofdsteden in China. Mensen kunnen een bezoek brengen aan de White Horse Temple, de eerste boeddhistische tempel in China, de historische architecturen in de stad, en in contact komen met de geschiedenis van Silk Road! Daarnaast is het eten! Luoyang heeft een grote reputatie voor zijn keuken. Het beroemdste restaurant heet Water Banquet, dat bestaat uit 8 koude en 16 warme gerechten, allemaal bereid met verschillende ingrediënten! Als je een noedelliefhebber bent, zijn er enorme hoeveelheden noedelgerechten, allemaal gemaakt in verschillende bouillons en jus – lekker.

Naast je optredens ben je ook hoofdredacteur van het tweetalige muzikantenmagazine Along. Kunt u ons er meer over vertellen en uw rol?

Dit internationale tweetalige muzikantenmagazine is gericht op het bouwen van een crosscultureel communicatief platform door middel van kunst en muziek. Het biedt ons als muzikanten een manier om onze boodschap van liefde en hoop te verspreiden via onze muzikale talen en tegelijkertijd cultureel bewustzijn en begrip te bevorderen. Ik nodig muzikanten en artiesten van verschillende leeftijden uit om te praten over wat ze met hun publiek willen delen. Ze kunnen praten over hun gedachten over muziek, hun inspiraties in het leven, en wat voor obstakels ze zijn tegengekomen en hoe ze ze hebben opgelost. Alles! Hiermee wil ik het publiek meer mogelijkheden bieden om deze grote artiesten beter te leren kennen en te kunnen leren van hun verhalen, en om deze onzichtbare afstand tussen de muzikant en het publiek te verlichten.

Heb je geheime hobby’s?

Ik denk dat mijn geheime hobby is dat ik vaak overdag tijd moet besparen om helemaal alleen te zijn. Het kan zijn dat ik alleen loop in een onbekende buurt, verschillende coffeeshops of bakkerijen bezoek of mediteer naast de rivier. Ik vind het leuk om mezelf in de sereniteit van de natuur te plaatsen en probeer de rust in mijn hart te hervinden. Het is een geweldige manier voor mij om mezelf eraan te herinneren wie ik ben en wat ik in het leven wil doen. Ik praat ook graag met vrienden die geen muzikanten zijn, ze helpen me om buiten deze muzikale doos te springen waarin we leven en voeden me meer ideeën vanuit een ander perspectief.

Is er nog iets dat je wilt delen?

Ik heb me enorm gelukkig en dankbaar gevoeld dat ik zoveel echt inspirerende en vriendelijke mensen in het leven ben tegengekomen. Ik wil mijn dank uitspreken aan mijn liefhebbende familie, mijn inspirerende vriendin Rachell Wong, die er altijd voor me is en me voortdurend herinnert aan hoe een echte muzikant zou moeten zijn, mijn mentoren bij Juilliard en mijn zeer zorgzame vriend, Xiaomeng. Ze hebben zoveel zonneschijn in mijn leven gebracht, en ik zal hun liefde altijd in me dragen, waar ik ook ga.

Back To Top
X