Vanaf mijn 9e speel ik piano. Eerst klassiek, maar al snel ontwikkelde ik ook een grote interesse voor improviseren, jazz, blues en popmuziek. In de richting pop/jazz en improvisatie vervolgde ik mijn pianostudie o.a. aan het conservatorium van Utrecht en bij het ROC van Amsterdam. Als toetsenist speelde ik in verschillende bands; van jazzcombo’s en bigbands tot popbands waarin ik ook synthesizer en Hammond orgel speelde.
Met mijn huidige rootspop band, Darlyn, heb ik opgetreden op verschillende toonaangevende poppodia en festivals waaronder Zwarte Cross en AFAS Live. Met Darlyn ben ik ook te horen bij diverse radiozenders en speelde ik bij De Wereld Draait Door. In Los Angeles maakte ik met de band een nieuw album.
Ik maak ook eigen muziek. In 2020 komt mijn eerste solo-album uit.
In mijn lessen leg ik de nadruk op een goede beheersing van techniek en noten lezen enerzijds en anderzijds komen de creatieve aspecten van muziek aan bod, zoals improvisatie, zelf liedjes bedenken, akkoorden leren en spelen op gehoor. Dat kan namelijk ook als je pas bent begonnen met pianolessen!

Lesdagen: maandag en woensdag
Voor meer informatie graag contact opnemen via e-mail of telefoon.

Info en inschrijven tot 21 jaar via Cultuurhuis Heemskerk: inschrijfformulier piano / inschrijfformulier keyboard | of t. 0251 836 003 / e. info@cultuurhuisheemskerk.nl.
Info en inschrijven vanaf 21 jaar bij mij: T 06 41733691 / E wouter.tuinhof@gmail.com

Interview mei 2020 met Wouter Tuinhof

Jezelf blijven triggeren
Wouter Tuinhof is toetsenist van de succesvolle band Darlyn waarmee hij op diverse festivals en podia in binnen- en buitenland optreedt. Na de zomer gaat hij als pianodocent aan de slag bij het Cultuurhuis, waar hij zijn passie voor pianospelen en zelf creëren over gaat brengen. ‘Het is zo cool dat je dat ding met je vingers kunt laten klinken zoals jij dat wil!’

Tot zijn grote vreugde gaat Wouter vanaf september twee vaste dagen in de week lesgeven in Heemskerk, waar hij eerder al als invaller werkte. “Ik vind lesgeven ontzettend leuk en hoop dat het tegen die tijd weer live kan. Via Facetime lesgeven gaat ook, maar in het echt is toch leuker en handiger. Vooral bij jonge kinderen werkt dat veel beter.”

Zelf creëren
Wouters liefde voor de piano ontstond op zijn 9e. “Mijn vader had een goedkope piano gekocht die beschikbaar kwam via het buurthuis. Ik vond het heel leuk om erop te pingelen en ging al snel op les. Ik weet nog dat ik het heel leuk vond om te horen dat ik er aanleg voor had. En ik vond het zó cool dat je dat ding met je vingers kon laten klinken zoals jij dat wil. Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst iets had gecomponeerd; die ontdekking dat je zelf dingen kan bedenken was zo gaaf!”
Heeft Wouter dat gevoel nu nog steeds? “Ja! Dat creatieve stuk vind ik heel leuk. Ik ben nu bezig met een soloalbum met eigen composities. En ik word nog altijd heel blij als ik muziek maak, vooral ook met anderen. Samen met een zooi mensen muziek maken is supercool! Iedereen heeft z’n aandeel en daardoor klinkt het ook echt als een geheel.”

Basis
Hoe ziet een les van Wouter eruit? ”We beginnen de les vaak met het spelen en leren van muzieknoten, dat kan zijn uit een lesmethode of een stuk naar keuze van de leerling. Daarnaast hou ik er van om leerlingen zelf te laten creëren door bijvoorbeeld liedjes te laten bedenken. Met een klein beetje kennis van akkoorden en toonladders kun je al heel creatief zijn. Soms heb je leerlingen die na 3 of 4 maanden al eigen liedjes willen bedenken. Dan laat ik ze dat doen, zodat ze ontdekken wat er allemaal mogelijk is. En vanuit die creativiteit gaan we weer terug naar de theorie.”

Iets nieuws in jezelf ontdekken
Volwassenen hebben zelf vaak al een duidelijk doel voor ogen als ze op les komen, legt Wouter uit. “Bijvoorbeeld: ik wil alles van de Beatles spelen. Vanuit die Beatles-nummers, aan de hand van bijvoorbeeld akkoordenschema’s, leg je linkjes naar de theorie. Andersom kan het ook: laatst had ik een mevrouw op les die zich helemaal wilde focussen op het spelen van etudes. Toen ik haar zelf ook wat melodieën liet bedenken, was ze ontzettend verrast. Ze had nooit van zichzelf dat ze dat zo leuk zou vinden en had echt iets nieuws in zichzelf ontdekt. Bij veel volwassenen zie je dat ze nog veel nieuwe dingen willen leren en proberen. Dat is mooi om te zien. Dat je jezelf blijft triggeren, altijd nog.”