Voortgezet Onderwijs

Samen met het Centrum voor de Kunsten Beverwijk ondersteunt Cultuurhuis Heemskerk de scholen in het voortgezet onderwijs in Heemskerk en Beverwijk; Forta, Castor, Dali en Skills, op het gebied van kunst en cultuur. Nikita van den Hazel is coördinator VO en werkt nauw samen met lokale als wel landelijke cultuuraanbieders om een rijk cultuuraanbod samen te stellen waardoor jongeren geïnspireerd raken hun creatieve talenten te ontdekken en ontwikkelen. Deze coördinatie en ondersteuning voor het voortgezet onderwijs wordt gefinancierd vanuit een extra NPO subsidie vanuit de gemeente Heemskerk en Beverwijk.

In schooljaar 2022/2023 zijn er vanuit NPO budget activiteiten op de scholen aangeboden zoals workshops, voorstellingen en projecten. Vanaf schooljaar 2023/2024 brengen wij een inspirerende brochure uit op basis van gesprekken met de scholen. Ons doel is om kunst en cultuur meer in te bedden in het voortgezet onderwijs omdat cultuureducatie belangrijk is voor zowel de talentontwikkeling en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ons motto is dat kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk moet zijn. Aangezien iedere leerling uniek is en de diverse scholen verschillend zijn qua populatie en onderwijsvisie bieden we naast een vast aanbod ook maatwerk bij het organiseren van activiteiten en het integreren van kunst en cultuur in het lesprogramma.

foto door Jan Amse: voorstelling Diehard Fairy